Empty Use: setheader(no|en,rooturl,roottopic,subtopic,emailcontact,telephone)

Anatomien av orbita medfører at nye prosesser som tar plass, fører til at øyet skyves fremover. Dette kalles proptose. Romoppfyllende prosesser kan være infeksjon eller tumor, men også inflammasjon som ved endokrin eksoftalmus.

Selv etter at et øye er fjernet, kan det oppstå problemer med smerter eller infeksjon i øyehulen. Kompetanse spesielt på øyehuleproblemer finnes, og egne proteseteknikere lager øyeproteser av akryl eller glass.

Kjennskap til tåreveienes anatomi er nødvendig for å forstå funn ved tåreveissykdommer, som dacryoadenitt (betennelse i tårekjertel), eller dacryocystitt (betennelse i tåresekk).

Manglende åpning av en tynn hinne i ductus nasolacrimalis er relativt vanlig hos nyfødte. Hos de fleste av disse åpnes membranen i første leveår, men ved manglende åpning utføres sondering i narkose.

Hos barn kan lesjoner i øyelokket gi amblyopi, og lappebehandling av det andre øyet er da ofte aktuelt. Det er svært viktig å også vurdere om barnet trenger tidlig kirurgi eller annen behandling for å unngå deprivasjonsamblyopi.

Kapillært hemangiom. I tilfeller der øyelokket henger ned over et av øynene hos barn er det viktig å bruke lapp over det andre øyet for å unngå amblyopi. Her må også kirurgi vurderes.
(Bilde fra Sykehuset Østfold Fredrikstad)