Symptomer

Pyelonefritter er ofte atypiske og spesielt gjelder dette barn og gamle. Det klassiske symptombildet er feber (> 38 o), nedsatt allmenntilstand, mage- eller ryggsmerter og ofte ”bankeømhet over nyrelosjene”. Pasienten har ofte, men ikke alltid, hatt cystittsymptomer (pollakisuri, dysuri) før de blir syke. Kvalme og brekninger er ikke uvanlig. Hos barn og gamle kan symptombildet være atypisk.

Urosepsis er en livstruende komplikasjon med 20 – 60 % mortalitet. Febertopper med frostanfall skal alltid gi misstanke om urosepsis som raskt kan gå over i en mulitorgansvikt.

Har pasienten samtidig nyresteinssmerter er det risiko for pyonefrose (infeksjon i et hydronefrotisk nyrebekken). Det kan hurtig utvikle seg til en alvorlig tilstand med urosepsis og irreversibel nyreskade.